Fitness elastiek voor de beste workout

fitnesselastiek

Er zijn eindeloze excuses om niet naar de sportschool te hoeven: laat werken, te veel reizen, de zoveelste lockdown… Gelukkig maakt de stijging van de populariteit van het thuiswerken al deze excuses ongeldig. Je hebt geen toegang meer tot een fitnessruimte of apparatuur als crosstrainers of hometrainers nodig om toch een fatsoenlijke workout te krijgen.

Een van onze favoriete producten om te gebruiken voor buik, been- en armtraining zijn fitnesselastieken, ook wel weerstandsbanden. Weerstandsbanden zijn een geweldig trainingshulpmiddel, niet alleen omdat ze super betaalbaar, transporteerbaar en veelzijdig zijn, maar ook omdat ze zowel grotere spieren als kleinere stabiliserende spieren kunnen helpen trainen. Bovendien toont onderzoek aan dat het trainen met elastische banden de balans, looppatronen en flexibiliteit verbetert. Een training met elastische banden is nuttig voor zowel beginners als ervaren sporters. En je hoeft er de deur niet voor uit. Dat scheelt enorm veel tijd.

Om je kennis te laten maken met workouts voor fitnesselastieken, is dit een workout die je kunt doen in een kleine ruimte in je huis. En je hebt maar één ding nodig… een weerstandsband. Ze zijn er in verschillende maten en verschillende weerstanden, kies een lichtere fitnesselastiek als je beginner bent, dan kun je vanzelf opbouwen naar zwaardere. We hebben een paar oefeningen op een rij gezet, maar je kunt er zelf vast een aantal bij bedenken afhankelijk van je behoefte. We hebben twee oefeningen voor het onderlichaam beschreven en drie voor je bovenlichaam. Let wel op dat je jezelf rust gunt tussen de oefeningen door, en dat je af en toe gaat stretchen om spierpijn te voorkomen. Veel plezier met je oefeningen!

Oefeningen voor het onderlichaam

Oefening 1

Met de band om je enkels trek je buik in. Beweeg als het ware je navel naar je ruggengraat toe en buig je je knieën zodat je billen naar achteren reiken. Plaats je voeten uit elkaar, net zo breed als je schouders. Dit is een aangepaste hurkhouding en je blijft in deze houding voor de oefening. Tik je rechtervoet naar rechts en voel de spanning op de band, en breng hem dan terug naar het midden, zodat je voeten net zo breed zijn als je schouders. Tik dan met je linkervoet naar links en voel de spanning op de band, en breng dan je voet weer terug naar het midden. Herhaal dit voor 10 tikken naar elke kant. Dit zet je gluteus medius (de spier aan de buitenkant van de heup) en ook je dijen aan het werk. Het is ook een beetje een cardio-beweging omdat je zonder pauze van de ene naar de andere kant aantikt.

Oefening 2

Vanuit dezelfde positie als de staande zijtrapjes stap je dit keer, in plaats van naar de zijkant te stappen, met elke voet en tik naar achteren. Je voelt ook de spanning op het stilstaande been, waardoor dit een totale been- en bilspiertraining is.

Oefeningen voor het bovenlichaam

Oefening 3

Buig de ellebogen in een hoek van 90 graden, zodat je armen parallel aan de grond zijn. Breng je armen naar voren en buig dan de ellebogen en breng je armen naar je borst terwijl je de spieren in je bovenrug aanspant. Dit werkt goed voor de training van de mediale deltoideus, de achterste deltoideus, het schouderblad en de biceps. Herhaal dit 10 keer en bouw dit langzaam verder op tot 15 keer. Vergeet niet dat je rustdagen moet inbouwen, doe dus niet iedere dag dezelfde oefening, maar wissel af om spierpijn te voorkomen.

Oefening 4

Buig bij de ellebogen en breng je armen omhoog in een doelpaalpositie op borsthoogte. Open en sluit de armen (referentiefoto) om de bovenarmen en de bovenrug te bewerken. Herhaal dit 10 keer en bouw dit na een week uit tot uit tot 15 keer. Na twee dagen trainen, neem je een dag rust.

Oefening 5

Dit is een triceps oefening voor verlenging van je spieren. Houd de band vast met je linkerhand op je borst en je rechterhand op de band eronder. Druk met je linkerhand de band op je borst. Gebruik de rechterhand om de band weg te drukken. Kom daarna terug naar de startpositie. Herhaal dit 10 keer en wissel dan van kant. Bouw langzaam de weerstand op door zwaardere banden te gebruiken zodra je het aankunt.