Gezonde voeding & sport: de ideale combi

woensdag 4 maart 2015


Dat regelmatig sporten en bewegen en gezond eten goed voor je is dat weet iedereen inmiddels wel. Maar wat vaak vergeten wordt is dat sporten en bewegen een klein onderdeel is van een gezonde leefstijl en dat voeding net zo – en misschien wel nóg – belangrijk(er) is. Vandaag aan het woord: Leefstijl-professional (en mijn lieve beste vriendin) Nadine Chudy over de ideale combinatie van sport en voeding. Vier redenen waarom sporten en gezond eten aan te raden is! 

Waarom gezonde voeding én sport?


Tja, je kunt wel zes keer per week in de sportschool staan, maar als je vervolgens elke dag een kant-en-klaar maaltijd en een chocoladereep naar binnen werkt heeft het sporten weinig effect... Je herkent de volgende gedachte zeker wel: “Ik kan nu wel deze wafel eten, ik ga toch vanavond sporten.” Daarmee denk je dat je het ‘slechte’ (de wafel eten) kunt compenseren met het ‘goede’ (gaan sporten). In feite compenseert het natuurlijk wel gedeeltelijk, als je dit goed in balans doet word je niet zwaarder. Maar het resultaat is dat je géén vooruitgang boekt. Eeuwig zonde dus!

Waarom nu gezonde voeding in combinatie met sport? Door de juiste voeding te kiezen in combinatie met sport:
  1. Stimuleer je optimale spieropbouw- en onderhoud;
  2. Word je fitter en verbruik je niet alleen tijdens het sporten meer energie, maar blijft je stofwisseling verhoogd gedurende 24 uur (dus zelf als je op de bank tv kijkt!);
  3. Zorg je voor een optimale lichaamssamenstelling, je lijft wordt pas strak als je naast gezonde voeding ook spieren kweekt;
  4. Verhoog je je weerstand en krijg je meer energie!

Good food, good work-out


Veel voordelen dus door een goede combinatie van sport en voeding. Maar wat kun je eigenlijk het beste eten? Hier wordt veel over geschreven en gediscussieerd. Wat mij betreft is er niet één waarheid voor iedereen, omdat de 'juiste voeding' sterk persoonsafhankelijk is. Ieder lichaam is immers anders. Je ontdekt wat de juiste voeding voor jou is door zelf uit te proberen wat jij fijn vindt. 

Enkele tips daarbij zijn om vóór het sporten vooral ervoor te zorgen dat je genoeg koolhydraten binnen hebt gekregen. Kies voor ‘langzame’ koolhydraten waar je lichaam lang profijt van heeft in plaats van ‘snelle’ koolhydraten (zoals toegevoegde suikers) die in veel bewerkte producten zitten en we zeker niet nodig hebben. Hier kun je langer en meer energie uit halen om betere sportprestaties te leveren en dus nét iets harder te werken tijdens je work-out. Langzame koolhydraten zitten in onbewerkte producten zoals muesli, havermout, volkorenbrood, zilvervliesrijst en groente.  Al wil dit natuurlijk niet zeggen dat je helemaal geen suikers meer mag eten. Kies in plaats van een bakje chips of een paar koekjes voor een banaan, appel of een versgeperst sapje; net zo lekker en vol 'goede' suikers! 


De kunst is om een goede balans te vinden, in je work-outs, maar ook in je voeding! Varieer, probeer en experimenteer en voordat je het weet heb je niet alleen jouw perfecte work-out scheme maar jouw ideale voedingsplan opgesteld. Veel succes! Nadine


 
Copyright © 2010 Pretty Brilliant | Disclaimer | Designed by Eunoia Studio